lubelskie
Lublin, kościół św. Stanisława, dominikanów
Marek SztorcLublin, kościół św. Stanisława, dominikanów
Lokalizacja: Lublin, Złota 9 (51.247821, 22.569848)
Budowa: 1342, 1575-XVII w.
Styl: renesans, barok
Jednym z ważniejszych zabytków Lublina jest kościół św. Stanisława, którego charakterystyczny późnorenesansowy szczyt fasady zamyka skośnie perspektywę ulicy Dominikańskiej. W kościele tym od XV w. przechowywana była cenna relikwia Drzewa Krzyża Świętego, która w 1991 r. została skradziona i dotąd nie udało się jej odnaleźć.
HISTORIA. Przybycie dominikanów do Lublina związane było z misją św. Jacka Odrowąża na Ruś. Około połowy XIII w. powstał tu drewniany kościół i niewielki klasztor. Po 1342 r. nastąpiła fundacja murowanego gotyckiego kościoła, który bez większych zmian przetrwał do pożaru w 1575 r. W wyniku pożaru zawaleniu uległy sklepienia i doszczętnie wypaliło się wyposażenie świątyni. W czasie odbudowy kościoła nadano mu renesansowy charakter. Ostateczny kształt kościół uzyskał w XVII w. kiedy to trójnawowy korpus i prezbiterium otoczone zostały barokowymi kaplicami.
ARCHITEKTURA. Kościół posiada cechy renesansu i baroku. Złożony jest z trójprzęsłowego, trójnawowego korpusu halowego ujętego po bokach rzędami kaplic oraz trójprzęsłowego prezbiterium, zakończonego od wschodu barokową kaplicą Tyszkiewiczów. Do prezbiterium od południa dostawiona jest barokowa kaplica Firlejów oraz zakrystia a od północy przylegają kaplice Niepokalanego Poczęcia NMP i Ossolińskich. Zachodnia fasada kościoła ozdobiona jest późnorenesansowym szczytem, podzielonym gęsto gzymsami i pilastrami oraz ujętym sterczynami. Fasadę zachodnią flankują też dwie niskie czworoboczne wieże. Prezbiterium i korpus nakrywają strome dachy dwuspadowe. Wewnątrz ściany nawy głównej rozczłonkowane są filarami opiętymi parami pilastrów, dźwigających wydatny gzyms z belkowaniem. Nawa główna otwarta jest do naw bocznych półkolistymi arkadami. Prezbiterium oddzielone od nawy półkolistą arkadą tęczy, jego ściany także opięte są parami piastrów dźwigających gzyms z belkowaniem. Prezbiterium i nawy nakrywają sklepienia kolebkowe z lunetami, pokryte stiukowymi listwami imitującymi rysunek gwiaździsty i krzyżowo-żebrowy.
WYSTRÓJ I WYPOSAŻENIE WNĘTRZA. Kościół posiada bardzo bogaty wystrój i wyposażenie, które pochodzi przeważnie z XVII i XVIII w. W prezbiterium ustawiony jest klasycystyczny ołtarz, oddzielający chór zakonny od części przeznaczonej dla wiernych. W korpusie nawowym i w kaplicach do niego przylegających ustawionych jest kilkanaście rokokowych ołtarzy wykonanych około 1760 r. Z tego samego czasu pochodzą dwie ambony symetrycznie umiejscowione w pierwszym przęśle prezbiterium. Cennym zabytkiem jest obraz Pożaru Lublina w 1719 r., kiedy to miasto zostało uratowane przez modlitwy i procesję z relikwiami Świętego Krzyża. Obraz zawieszony jest na zachodniej ścianie pierwszej z kaplic przy południowej nawie. W północnej nawie zawieszone są też trzy obrazy namalowane w warsztacie Tomasza Dolabelli w latach 1651-1653. Na lewo od wejścia umieszczony jest pomnik nagrobny Piotra Firleja, wojewody lubelskiego (zm. 1619), wykonany w 1619 r. w warsztacie kamieniarskim w Pińczowie. Nad wejściem umieszczony jest barokowo-klasycystyczny prospekt organowy z 20-głosowymi organami wykonanymi w 1893 r. w firmie Leopolda Blomberga w Warszawie.
Kaplica Tyszkiewiczów zbudowana na przedłużeniu prezbiterium w 1645 r. z fundacji wojewody kijowskiego, Janusza Tyszkiewicza, przez Jana Cangerle. W przyziemiu na planie kwadratu, w górnej części przechodzi w ośmiobok i nakryta owalną kopułą z latarnią. Ściany kaplicy zdobią sztukaterie wykonane przez Jana Chrzciciela Falconiego w latach 1655-58, m.in. z sześcioma postaciami proroków. Na kopule znajduje się fresk przedstawiający scenę Sądu Ostatecznego namalowany przez Tomasza Muszyńskiego po 1654 r. Na ścianach zawieszone są obrazy z dziejami Drzewa Krzyża Świętego. Przy ścianach ustawione są stalle z 1658 r. z wizerunkami świętych i błogosławionych zakonników dominikańskich na zapleckach.
Kaplica Niepokalanego Poczęcia NMP zbudowana od północy na wysokości prezbiterium w latach 1728-1729, z fundacji Anny Rzewuskiej Krasickiej, kasztelanowej chełmskiej. Wejście do kaplicy prowadzi przez bogato zdobiony portal z medalionem z popiersiem fundatorki i herbami Rogala Krasickich oraz Krzywda Rzewuskich a poniżej herby Pilawa i Pogoń podtrzymywane przez putta zaś w zwieńczeniu draperii herb z przedstawieniem Jednorożca. Kaplica ma plan prostokąta i zamknięta jest półkolistą apsydą. Nakrywa ją sklepienie kolebkowe na gurtach, pokryte bogatą dekoracja sztukatorską i obrazami przedstawiającymi Przekazanie relikwii Krzyża Świętego lubelskim dominikanom przez biskupa Andrzeja oraz Przekazanie przez Matkę Bożą relikwii Krzyża świętym Dominikowi i Tomaszowi. Koncha nad apsydą ozdobiona jest freskami Boga Ojca, dwóch aniołów i Gołębicy Ducha Świętego. W kaplicy ustawiony jest późnobarokowy ołtarz z 1729 r. z obrazem Matki Bożej namalowanym w 1838 r. przez Feliksa Pęczarskiego. W kaplicy znajduje się też 5-głsoowy pozytyw organowy wykonany w latach 1740-1760.
Kaplica Firlejów została wzniesiona przy południowej ścianie prezbiterium w latach 1615-22. Jej wnętrze ozdobione jest podziałami i sztukateriami wykonanymi przez Jana Wolfa w 1630 r., uważanymi za najlepsze dzieło tego artysty. Kopułę kaplicy pokrywają stiukowe plakiety w sieci ornamentowanych wałków. W kaplicy ustawiony jest barokowy ołtarz z XVII w. z obrazem św. Dominika. Na ścianie południowej znajduje się renesansowy, piętrowy pomnik nagrobny Mikołaja Firleja, kasztelana krakowskiego i hetmana wielkiego koronnego (zm. 1526) i Piotra Firleja, wojewody ruskiego (zm. 1553), wykonany zapewne około 1560 r. w warsztacie Jana Marii Padovano.
Kaplica Ossolińskich dobudowana do prezbiterium od północy w 1624 r. z fundacji Katarzyny Ossolińskiej. Wzniesiona na planie kwadratu, nakryta kopułą z latarnią, którą zdobią stiukowe żebra w typie renesansu lubelskiego. W kaplicy ustawiony jest wczesnobarokowy ołtarz z 2. połowy XVII w., w którym umieszczony jest obraz Matki Bożej Opiekunki dominikanów wykonany około 1630/1540 w warsztacie Tomasza Dolabelli.
LITERATURA
Łoziński J., Pomniki sztuce w Polsce, T. 1, Małopolska, Warszawa 1985
Miłobędzki A., Architektura polska XVII wieku, Warszawa 1980
Turski S., Lublin. Najciekawsze zabytki i miejsca, Lublin br.
Żabicki J. Leksykon zabytków architektury Lubelszczyzny i Podkarpacia, ARKADY 2013
Strona internetowa: https://lublin.dominikanie.pl
Lublin, kościół św. Stanisława, dominikanów
Kościoły w Lublinie opisane na stronie: zabytkowekoscioly.net
Lublin, katedra św. Jana Chrzciciela
Lublin, kaplica zamkowa św. Trójcy
Lublin, kościół św. Stanisława, dominikanów
Lublin, kościół Nawrócenia św. Pawła, bernardynów
Lublin, kościół Przemienienia Pańskiego
Lublin, kościół św. Agnieszki
Lublin, kościół św. Józefa Oblubieńca, karmelitów bosych
Lublin, kościół św. Piotra i Pawła, kapucynów